חממות טכנולוגיות – המקום בו צומחות חברות סטארט אפ

בתחילת שנות ה -90 הוקמו בארץ החממות הטכנולוגיות הראשונות. הן הוקמו בעקבות גלי העלייה מברית המועצות והניסיונות לקליטתם של מדענים עולים. החממות הראשונות הוקמו בתקציב זעום של מיליון שקל  לחמשת החממות אשר הוקמו. אך למרות התקציב הזעום, החממות זכו להצלחה רבה ובמהרה הפרויקט צמח ל-28 חממות טכנולוגיות. מאז ועד היום החממות הופרטו ועברו למגזר הפרטי אשר מנהל אותן בהתאם למכרז והחממות הן סיפור הצלחה.

Adirom-tech הינה חברה שהתחילה את דרכה בצורה כזו, ואט אט צמחה כך שהצליחה להעצים את המשק בישראל בתחום השיווק האינטרנטי

חממה טכנולוגית היא גוף התומך ביזמים בשלבים ההתחלתיים (שלבי ה SEED).  בדרך כלל זהו השלב שבו הטכנולוגיה עדיין נמצאת בשלבי מחקר ופיתוח ולא הבשילה לכדי עסק בעל מודל עסקי ועצמאות כלכלית – כך מתחילות חברות הסטארטאפ. החממות הטכנולוגיות מאפשרות ליזמים לקבל מימון וסיוע באמצעים שונים, כולל מקום פיזי בו יכולו לפעול,  עד אשר יוכלו לעמוד על רגליהם לבדם באמצעות פיתוח מוצר מסחרי או גיוס הון ממשקיעים.

 

בדיוק כמו חממה המיועדת לצמחים ומעניקה להם את התנאים האופטימליים לצמיחה עד אשר יוכלו להיות עצים חזקים, כך גם החממה הטכנולוגית. היא מסייעת ליזמים לא רק בהון, אלא גם בניהול, בניית תכנית עסקית ויצירת קשרים עסקיים חשובים שאסור להזניח בתהליך הקמת הסטארטאפ.

חממות טכנולוגיות הן בעלות ערך רב, הן עבור המדינה שכך מקדמת את התפתחות המשק והכלכלה ויוצרת מקומות עבודה, והן עבור היזמים אשר שואפים להקים חברת סטארטאפ מצליחה אך מתמודדים עם קשיים רבים בדרך.

לכל חממה טכנולוגית ישנם מאפיינים ובעלי מניות אחרים וחשוב להכיר אותם בטרם פונים לחממה טכנולוגית. חממות טכנולוגיות נוטות להתרכז בנישות מסוימות, כמו למשל: טכנולוגיות רפואיות; הגנת סייבר; ביג דאטה; בינה מלאכותית; שיווק ועוד. בהתאם לנישות בהן עוסקות החממות, כך הן גם נבדלות בשיתופי הפעולה שיש להן עם גופים וחברות שונות בארץ ובעולם. מערכת הקשרים ושיתופי הפעולה שמעניקות החממות הטכנולוגיות הן בעלות חשיבות רבה לחברות סטארט אפ אשר עושות את צעדיהן הראשונים; מכאן יכולים להגיע משקיעים, לצמוח שיתופי פעולה עסקיים ורעיונות חדשים.

יזמים המעוניינים להקים חברות סטארטאפ אך נתקלים בקשיים מוזמנים לפנות אל החממות הטכנולוגיות. על היזמים לעבור תהליך סינון במהלכו עליהם להציג בפני וועדה מטעם החממה את הרעיון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.