מהו תכנון כבישים

מהו תכנון כבישים

מאז שהומצאו, כלי הרכב תופסים מקום גדול יותר ויותר בחיים שלנו. כיום בישראל, למרבית משקי הבית יש לפחות מכונית אחת. מלבד מכוניות, ישנם אמצעי תחבורה נוספים העומדים לרשותנו ומשתמשים בכבישים, כגון שירותי התחבורה הציבורית, אופנועים ואופניים.

האספלט שתמיד היה שם בשבילנו – תוכנן היטב על ידי גורמים מקצועיים. תכנון הדרכים הוא לא עניין של מה בכך, ומערב מספר דיסציפלינות הנדסיות שלא תמיד חושבים עליהם.

ככל שעוברות השנים, האוכלוסייה בישראל גדלה, מספר המכוניות – באופן מוחלט וביחס לאוכלוסייה – גדל, והשטח הפנוי לסלילת כבישים קטן. אלה מציבים אתגרים מעניינים למתכנני הכבישים במאה ה-21.

על מה מקפידים מתכננות ומתכנני כבישים

מעל הכל – בטיחות. כביש בכל רמה, בין אם מדובר בכביש מהיר או ראשי, ובין אם מדובר בכביש משני בתוך יישוב קטן, תכנון כבישים חייב לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות. זאת במטרה לצמצם ככל שניתן תאונות דרכים שמקורן ברמת תשתיות לא מספיקה, שלצערנו עדיין גובות קרבנות מדי שנה.

הסטנדרטים הבינלאומיים האלה מבטיחים לא רק בטיחות, אלא גם יעילות שמתבטאת בכמה אופנים. ראשית, יעילות בלוחות זמנים: כאשר ככל שמתכנן מנוסה יותר, כך זמן הביצוע יקטן. שנית, יעילות מבחינת חיסכון בעלויות: מתכנן טוב יידע להפיק את המירב מכמות החומר הקטנה ביותר, ללא פשרה על איכות.

במה עוסקים מתכנני כבישים

מתכנני כבישים לא עוסקים רק בכבישים גרידא, אלא עוסקים בכמה נושאים קשורים. אחד האתגרים הגדולים יותר שלהם הוא תכנון תנועה, הכולל בתוכו תכנון צמתים, כיכרות וכדומה. תכנון זה הוא מאתגר עקב הסינרגיה הנדרשת עם כבישים אחרים – קיימים או בתכנון – באופן שיבטיח את השירות הבטוח והיעיל ביותר לציבור הנוסעים.

סוגיה הנדסית נוספת המאתגרת מתכנני דרכים היא הניקוז. בשנים האחרונות היינו עדים לנזקים הגבוהים, לעתים קטלניים, שעלולים להיגרם עקב מערכת ניקוז שלא מתאימה למצבי קיצון. אתגר זה גבוה שבעתיים כאשר מדובר בתכנון ניקוז עבור דרכים שכבר קיימות, שכן רמת הגמישות בתכנון ובביצוע יורדת משמעותית.

תכנון בעזרת טכנולוגיה

כיום על פי רוב תכנון כבישים נעשה בעזרת תוכנת מחשב ייעודית, המבטיחה את העמידה בסטנדרטים ברמה הנדרשת. יחד עם זאת, עקב המורכבות והחשיבות שיש לנושא, ישנה מערכת של בקרות בטיחות ואיכות לאורך כל התהליך.

לאחר התכנון בעזרת תוכנת המחשב, גורמים אנושיים בודקים את כל הפרטים מספר פעמים (על פי פרוטוקול מסודר), ובכך מובטח דיוק בהתאמה בין התכנון ובין הביצוע.

באחריות מתכנני הכבישים גם לאמוד את העלויות, ולספק ללקוחות את האומדן מחולק על פי שלבים. באופן זה, המעקב אחר הביצוע מול התקציב הוא המיטבי.

 

מתכנני כבישים נדרשים להפגין ידע מקצועי רב, ניסיון ואחריות, מאחר שכל טעות קטנה שלהם יכולה לגרום לעיכובים ונזקים. למידע נוסף, פנו לטל' – 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.